Boldog és sikerekben gazdag újévet kívánok minden Olvasónak!
Természetesen nem olyan újévi jókívánságokra vágyom, mint az M0-s fizetőssé tétele. Mi itt a XVII. kerületben még „jól” jártunk, változatlanul ingyen utazhatunk a szomszéd településekre, mint Ecser, Maglód, Pécel és Nagytarcsa, s a távolabbiak közül Kerepesre és Kistarcsára és – mely csoda – Gödöllőre az M31-esen, de csak a városba, mert az M3-asra már nem. Újjé!
Miért is maradtunk ki? Az M0-snak ezt a szakaszát ugyanis az Európai Unió támogatta. Ezzel azt az érvet cáfoljuk, hogy az útdíjat az Európai Unió miatt kellett volna bevezetni. Eleinte „hiteles”, kormány közeli és kormányforrások erre hivatkoztak. A velük kötött támogatási szerződés viszont éppen ellenkezőleg rendelkezett.
Persze az, hogy a Rákosmentét elkerülő M0-s szakasz ingyenes maradt, csak az említett települések ingyenes megközelítését teszi lehetővé az autópályán (mintha másként nem tudnánk könnyedén elérni őket), na meg még egy-kettőét, például Szilasligetet, Isaszeget, talán Csömört, meg a 31-es út mellettiekét, mert ennek az M0-áshoz vezető szakaszát is uniós pénzből építették át. Na és a kétszámjegyű országos utakra a fizetőssé tétel még nem vonatkozik. Ha valaki hosszabb szakaszra szeretné igénybe venni az autópályát, vagyis arra, amire épült, már fizetnie kell.
Mi a kerület reagálása? Riz Levente polgármester a hír ismertté válását követő napon a képviselő-testületi ülésen, s aznap este a közmeghallgatáson is annyit ismert be, hogy csak „ma hallottam róla” és felveszi a kapcsolatot polgármestertársaival. Ő személy szerint nem ért egyet az elhatározással. A kapcsolatfelvétel – ha volt ilyen – eredményességéről már tudunk.
A testületi ülésen Fachet Gergő (Itthon Rákosmentén Egyesület), Lukoczki Károly (MSZP) és Nótin Tamás (Jobbik) tiltakozott valamilyen formában a lépés ellen, de mindez semmit nem ért. Közös állásfoglalásról álmodni sem mert senki.
Dunai Mónika országgyűlési képviselő, aki a két esemény közül egyiket sem méltatta annyira, hogy részt vegyen rajta, állítólag – így Riz – aznap épp a témáról tárgyalt képviselőtársaival. A tárgyalások eredményét tudjuk, az érintett utak fizetőssé tételét megszavazta.
Az azóta megjelent helyi újságok, az önkormányzat tulajdonában lévő Hírhozó a testületi ülésen történtekről beszámolt, de az esti közmeghallgatáson e témában elhangzottakról már nem. Ezen kívül nem említette a körgyűrű fizetőssé tételét, miként a Rákosmenti Hírek sem, amelyet az önkormányzat által jól megtámogatott Rákosmente TV Kft. ad ki, de az önkormányzat honlapja, a rakosmente.hu is mellőzte a témát.
Tudnunk kell persze, hogy a mi kerületi Fideszünk soha nem támogatta tiszta szívvel az M0-s megépítését. Mint kisebbség, a 2000 és 2006 közötti képviselő-testületi üléseken többször is próbálta megnehezíteni a mindenkori (szocialista párti) polgármester dolgát, amikor tulajdonosi hozzájárulásról, környezetvédelmi tanulmányokról vagy egyéb, az autóutat érintő témákról volt szó. Emlékszem, egyik alkalommal valamilyen fontos kérdésben nyilvánítottak véleményt (talán a fővárosi településszerkezeti terv részeként), és csak az akkori Fidesz elnöke szavazott az M0-s mellett. (A következő ciklusban már nem került be a képviselő-testületbe.) Ő történetesen a túlzsúfolt (a körgyűrűt akkor még pótló) Cinkotai út mentén lakott.
Végül is a kerületi Fidesz a végső kenyértörést nem vállalta, a sorsdöntő szavazáson, amikor a környezetvédelmi hatástanulmány elfogadásáról volt szó, ők is a többséggel együtt szavaztak.
Természetesen az M0-s keleti szektorának átadása után is kifejezték nemtetszésüket a már meglévő projekttel szemben. Erre volt ékes példa a 2009 júniusában az átadás után nem sokkal, Rákoscsabán tartott zajgyűlés, amelyre összeverbuválták a környék összes polgármesterét, vagy helyettesét, mintegy tízet, hogy kifejezzék tiltakozásukat elsősorban az M0-s, másodsorban pedig a Ferihegyi repülőtér által keltett zajterhelés miatt. Követelték a zajvédő létesítményeket, a véderdők szót is fogadtak, az idők folyamán szépen meg is nőttek.
És most itt van ez a fizetőssé tétel.
Két különböző dologról van itt szó. A helyi Fidesz biztosan maximálisan támogatta volna a beruházást és örült volna neki. De mivel a fő előkészületek, az építés és az átadás a Gyurcsány-kormány és Demszky főpolgármestersége alatt történt, végig fanyalogtak. Nem érdekelte őket, hogy ez a lakosság és a környezetvédelem érdekeit szolgálta. Bezzeg, ha Orbán vágta volna át a szalagot... Ehelyett inkább a háromszáz forintos vizitdíj szerepelt kommunikációjuk középpontjában.
A mostani döntésnek más az alapja. Minden fillérre szükségük van. Az útdíjbevételekre, a szappan, az irodai papír és az üzletláncok megadóztatására, hogy csak a legirritálóbbakat emeljük ki. Sőt kreativitásra ösztönzik az önkormányzatokat, vessenek ki maguk is újfajta, eddig még nem alkalmazott adókat. (Riz Levente védelmére: az első éves körben ezzel a lehetőséggel a XVII. kerület nem élt.) Országosan azonban számos ötlet felmerült a pénzszűkében hagyott önkormányzatok részéről.
Közben egymás után halljuk a kormány gazdasági sikereiről szóló nyilatkozatokat. Kérdés, meddig tudják még a lakosság legkülönbözőbb rétegeit sanyargatni, hogy ezeket a dicshimnuszokat nap, mint nap elismételjék? És milyen ötletsziporkák hagyják még el agytekervényeiket. Olyan, mint az elkerülő és bekötő autóutak megadóztatása.
Epilógus!
Eljöttek a 2015. esztendő első napjai és újabb meglepetéseket hozott. Kiderült, hogy nem csak a Ferihegyre vezető út lett matricás, hanem fizetni kell új határátkelő-helyeken, Duna-hidakon, mivel két végük van más és más megyével, mindjárt duplán, a december 31-én közzétett térkép sok ponton nehezen értelmezhető. Ráadásul felminősítették a járművek egy részét, a kisebb buszok is nagynak minősülnek, több útdíjat kell fizetni utánuk, az utánfutó külön járműnek minősül, és ami a csúcs: január 30-ig lehet matrica nélkül utazni, legfeljebb február végéig meg lehet utólag venni, de büntetést akkor is kell fizetni, hangsúlyozom: büntetést. Abban az esetben, ha még nem szerelték fel az útdíjas közlekedési táblát, nem vásárolható meg a matrica, összeomlott a rendszer, nem világos a térkép alapján, milyen az adott a szakasz, fizetős vagy nem fizetős. Sőt ha valaki szilveszterezni volt, a jó buli után hazautazik, bizony büntetik, pedig induláskor még közzé sem volt téve az útdíjakat felsoroló térkép.
Nemcsak a fillérekre van a szüksége az „egyre jobban” teljesítő gazdaságnak, a Fidesz ráadásul végtelenül primitív módon szervezte meg az egészet, s mindezért az autósnak kell még büntetést fizetni. Sanyargató, hozzá nem értő, mindehhez cinikus és pökhendi a kormányunk. Viszont: az internetadó után újabb öngólt lőtt.