Április 1-jén olvastam az egyik kerületi honlapon, hogy szeptemberig hat hónap alatt villamos-összeköttetés létesül a XVII. kerület központja és a főváros valamelyik már működő hálózata között. Fotóval is illusztrálták a leendő vonalról szóló írást. Kerestem a hír forrását, mely az Április 1-je hírügynökség volt. Vagyis jó volt a sejtésem, vicc volt, de keserédes vicc.
Ha valaki kézbe vette a Hírhozó március 13-i számát, sejti is miért írom ezt. Ekkor véleményezte a képviselő-testület a Fővárosi Integrált Településfejlesztési Stratégiát és a Fővárosi Területfejlesztési Programot, és ha eddig nem tudta volna, most szembesült azzal, hogy a XVII. kerület titkolt nagy álmából, az M2-es metróhoz való csatlakozásból 2027-ig nem lesz semmi.
Pedig nem megvalósíthatatlan álomról lenne szó, ugyanis napirenden van (volt?) az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, és állítólag az abból leágazó, felszínen haladó rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása jelenleg is létező fővárosi fejlesztési cél. Olyannyira, hogy a helyi önkormányzatnak ígérvénye van a Budapesti Közlekedési Központtól 600 millió forintos támogatásra uniós forrásból a beruházás részletes megvalósíthatósági tanulmányának kidolgozására. (Mi lesz ennek a pénznek a sorsa, nem derült ki?)
Riz Levente polgármester fogalmazta meg azt a keserű mondatot az említett programokról, hogy: Rákosmente szempontjai ezekben a fejlesztési célokban nem jelennek meg, helyette ismét átélhetjük a Demszky-korszak keserű tapasztalatát, miszerint a főváros a Hungária körútig tart.
Ezt a Fidesz egyik leghűségesebb gombnyomogatója mondta saját kormánya és a saját politikai beállítottságú főpolgármester által irányított fővárosi fejlesztéspolitika legújabb dokumentumáról. Egyébként azt, amivel korábban előszeretettel bombázta a másik politikai oldalt.
Itt az ideje, hogy végre tudomásul vegyék, hogy 2006 előtt még nem voltak érdemleges EU-források, 2006 és 2010 között, az első, Fidesz-KDNP által vezetett önkormányzat alatt az elnyert uniós pénzekben a döntéseket a szocialista-szabaddemokrata kormányok által felügyelt, illetékes regionális szervezetek hozták. (Elismerjük természetesen, hogy ezekhez a döntésekhez jól előkészített pályázati anyagokra is szükség volt.) Aztán a most lezáruló önkormányzati ciklusban létrejöhetett az ideális együttműködés kormány és önkormányzat között – amíg volt pénz.
Most viszont beállt az a korábbi állapot, hogy EU-pénzei nemigen lesznek a fővárosnak, azért, mert a főváros elért egy olyan fejlettségi állapotot, amikor aligha várhat jelentős forrásokat Brüsszel irányából. Visszaköszön a Fidesz alatt is a Demszky-éra, bár ezt most már valamelyik párttárs nevére kellene átkeresztelni. De fő jellemzője ugyanaz: vagyis kevés a fejlesztési pénz és persze a Hungária körút Budapest városhatára.
De ne keseredjünk el, megvan a megoldás, rövidesen jön a Putyin-bankó.