HTML

Rákosvidék

Varga András 1990-től szerkesztette a Rákosvidék újságot. Huszonkét év megjelenés után most ebben a formában folytatja. A Rákosvidék blogban ennek gondolatvilága, szellemisége köszön vissza. Heti, kétheti rendszerességgel követhetik figyelemmel írásait. Nyugdíjba vonulása előtt a Figyelő szerkesztőjeként, a Napi gazdaság és Világgazdaság felelős szerkesztőjeként is dolgozott.

Friss topikok

Címkék

Aláírásgyűjtés (1) aláírásgyűjtés (1) a devizahitel hibás termék (1) Balaton (1) Balázs Mór-terv (1) banki elszámoltatás (1) bérleti szerződs (1) Budapest XVII. kerület (3) Budapest XVII. kerülete (1) Civilek (1) Csányi Sándor (1) demokrácia (1) Demszky-korszak (1) devizahitelesek (1) Dunai Mónika (2) Egészségügy (1) egyablakos ügyintézés (1) Együtt-PM (1) építési hatóság (1) EU-források (1) Fachet Gergő (1) Fidesz-KDNP (4) Fohsz Tivadar (1) Fórum (1) Garzonházak (1) Gy.Németh Errzsébet (1) hajléktalan (1) hajléktalanrendelet (1) Hírhozó (3) Horváth Tamás (1) Horváth Tamás alpolgármester (1) igazgatóválasztás (1) Interspar (1) kampányfinanszírozás (1) Kampányfinanszírozás közpénzből (1) KLIK (1) kormányhivatal (1) Kossuth Lajos mellszobra (1) Kucorgó (1) lakásellenőrzés (1) LMP-fórum (1) Lukoczki Károly (3) M0-s útdíj (1) Max Corner Kft. (1) menekültkvóta (1) munkaügyi hivatal (1) Nótin Tamás (2) önkormányzati újság (1) önkormányzati választások (2) országgyűlési választások (1) Pártpolitika (1) Plakátleszedés (1) Podmaniczky-Vigyázó kastély (1) polgármesterjelölti vita (1) Rákoscsaba (1) Rákoscsabai Kossuth-szobot (1) Rákoshegy (1) Rákoskeresztúr (1) rákoskeresztúri metrószárnyvonal (1) Rákosliget (2) Rákosmente (4) Rákosmente képviselő-testülete (1) Rákosmente önkormányzata (2) Rákosmente TV (1) Rákosmenti hírek (1) Rákosvidék (3) Rákos vidéke (2) Rékosmenti Hírek (1) Rezsicsökkentés (3) Riz Levente (13) Rogán Antal (1) Róna Péter (1) sajtómanipulálás (1) temetőnyitás (1) Tizenhetedik (1) Torgyán (1) Tüntetések (1) Újlak utcai iskola (1) újságírás (1) Urbi et Orbi (1) Varga András (1) vasárnapi zárva tartás (1) védett kor (1) XVII (2) XVII. ker. (1) XVII. kerület (6) XVII. kerületi képviselő-testület (1) Címkefelhő

A XVII. kerületi Fidesz és az M0-s

2015.01.04. 11:27 rv.varga

 

Boldog és sikerekben gazdag újévet kívánok minden Olvasónak!

Természetesen nem olyan újévi jókívánságokra vágyom, mint az M0-s fizetőssé tétele. Mi itt a XVII. kerületben még „jól” jártunk, változatlanul ingyen utazhatunk a szomszéd településekre, mint Ecser, Maglód, Pécel és Nagytarcsa, s a távolabbiak közül Kerepesre és Kistarcsára és – mely csoda – Gödöllőre az M31-esen, de csak a városba, mert az M3-asra már nem. Újjé!

Miért is maradtunk ki? Az M0-snak ezt a szakaszát ugyanis az Európai Unió támogatta. Ezzel azt az érvet cáfoljuk, hogy az útdíjat az Európai Unió miatt kellett volna bevezetni. Eleinte „hiteles”, kormány közeli és kormányforrások erre hivatkoztak. A velük kötött támogatási szerződés viszont éppen ellenkezőleg rendelkezett.

Persze az, hogy a Rákosmentét elkerülő M0-s szakasz ingyenes maradt, csak az említett települések ingyenes megközelítését teszi lehetővé az autópályán (mintha másként nem tudnánk könnyedén elérni őket), na meg még egy-kettőét, például Szilasligetet, Isaszeget, talán Csömört, meg a 31-es út mellettiekét, mert ennek az M0-áshoz vezető szakaszát is uniós pénzből építették át. Na és a kétszámjegyű országos utakra a fizetőssé tétel még nem vonatkozik. Ha valaki hosszabb szakaszra szeretné igénybe venni az autópályát, vagyis arra, amire épült, már fizetnie kell.

Mi a kerület reagálása? Riz Levente polgármester a hír ismertté válását követő napon a képviselő-testületi ülésen, s aznap este a közmeghallgatáson is annyit ismert be, hogy csak „ma hallottam róla” és felveszi a kapcsolatot polgármestertársaival. Ő személy szerint nem ért egyet az elhatározással. A kapcsolatfelvétel – ha volt ilyen – eredményességéről már tudunk.

A testületi ülésen Fachet Gergő (Itthon Rákosmentén Egyesület), Lukoczki Károly (MSZP) és Nótin Tamás (Jobbik) tiltakozott valamilyen formában a lépés ellen, de mindez semmit nem ért. Közös állásfoglalásról álmodni sem mert senki.

Dunai Mónika országgyűlési képviselő, aki a két esemény közül egyiket sem méltatta annyira, hogy részt vegyen rajta, állítólag – így Riz – aznap épp a témáról tárgyalt képviselőtársaival. A tárgyalások eredményét tudjuk, az érintett utak fizetőssé tételét megszavazta.

Az azóta megjelent helyi újságok, az önkormányzat tulajdonában lévő Hírhozó a testületi ülésen történtekről beszámolt, de az esti közmeghallgatáson e témában elhangzottakról már nem. Ezen kívül nem említette a körgyűrű fizetőssé tételét, miként a Rákosmenti Hírek sem, amelyet az önkormányzat által jól megtámogatott Rákosmente TV Kft. ad ki, de az önkormányzat honlapja, a rakosmente.hu is mellőzte a témát.

Tudnunk kell persze, hogy a mi kerületi Fideszünk soha nem támogatta tiszta szívvel az M0-s megépítését. Mint kisebbség, a 2000 és 2006 közötti képviselő-testületi üléseken többször is próbálta megnehezíteni a mindenkori (szocialista párti) polgármester dolgát, amikor tulajdonosi hozzájárulásról, környezetvédelmi tanulmányokról vagy egyéb, az autóutat érintő témákról volt szó. Emlékszem, egyik alkalommal valamilyen fontos kérdésben nyilvánítottak véleményt (talán a fővárosi településszerkezeti terv részeként), és csak az akkori Fidesz elnöke szavazott az M0-s mellett. (A következő ciklusban már nem került be a képviselő-testületbe.) Ő történetesen a túlzsúfolt (a körgyűrűt akkor még pótló) Cinkotai út mentén lakott.

Végül is a kerületi Fidesz a végső kenyértörést nem vállalta, a sorsdöntő szavazáson, amikor a környezetvédelmi hatástanulmány elfogadásáról volt szó, ők is a többséggel együtt szavaztak.

Természetesen az M0-s keleti szektorának átadása után is kifejezték nemtetszésüket a már meglévő projekttel szemben. Erre volt ékes példa a 2009 júniusában az átadás után nem sokkal, Rákoscsabán tartott zajgyűlés, amelyre összeverbuválták a környék összes polgármesterét, vagy helyettesét, mintegy tízet, hogy kifejezzék tiltakozásukat elsősorban az M0-s, másodsorban pedig a Ferihegyi repülőtér által keltett zajterhelés miatt. Követelték a zajvédő létesítményeket, a véderdők szót is fogadtak, az idők folyamán szépen meg is nőttek.

És most itt van ez a fizetőssé tétel.

Két különböző dologról van itt szó. A helyi Fidesz biztosan maximálisan támogatta volna a beruházást és örült volna neki. De mivel a fő előkészületek, az építés és az átadás a Gyurcsány-kormány és Demszky főpolgármestersége alatt történt, végig fanyalogtak. Nem érdekelte őket, hogy ez a lakosság és a környezetvédelem érdekeit szolgálta. Bezzeg, ha Orbán vágta volna át a szalagot... Ehelyett inkább a háromszáz forintos vizitdíj szerepelt kommunikációjuk középpontjában.

A mostani döntésnek más az alapja. Minden fillérre szükségük van. Az útdíjbevételekre, a szappan, az irodai papír és az üzletláncok megadóztatására, hogy csak a legirritálóbbakat emeljük ki. Sőt kreativitásra ösztönzik az önkormányzatokat, vessenek ki maguk is újfajta, eddig még nem alkalmazott adókat. (Riz Levente védelmére: az első éves körben ezzel a lehetőséggel a XVII. kerület nem élt.) Országosan azonban számos ötlet felmerült a pénzszűkében hagyott önkormányzatok részéről.

Közben egymás után halljuk a kormány gazdasági sikereiről szóló nyilatkozatokat. Kérdés, meddig tudják még a lakosság legkülönbözőbb rétegeit sanyargatni, hogy ezeket a dicshimnuszokat nap, mint nap elismételjék? És milyen ötletsziporkák hagyják még el agytekervényeiket. Olyan, mint az elkerülő és bekötő autóutak megadóztatása.

Epilógus!

Eljöttek a 2015. esztendő első napjai és újabb meglepetéseket hozott. Kiderült, hogy nem csak a Ferihegyre vezető út lett matricás, hanem fizetni kell új határátkelő-helyeken, Duna-hidakon, mivel két végük van más és más megyével, mindjárt duplán, a december 31-én közzétett térkép sok ponton nehezen értelmezhető. Ráadásul felminősítették a járművek egy részét, a kisebb buszok is nagynak minősülnek, több útdíjat kell fizetni utánuk, az utánfutó külön járműnek minősül, és ami a csúcs: január 30-ig lehet matrica nélkül utazni, legfeljebb február végéig meg lehet utólag venni, de büntetést akkor is kell fizetni, hangsúlyozom: büntetést. Abban az esetben, ha még nem szerelték fel az útdíjas közlekedési táblát, nem vásárolható meg a matrica, összeomlott a rendszer, nem világos a térkép alapján, milyen az adott a szakasz, fizetős vagy nem fizetős. Sőt ha valaki szilveszterezni volt, a jó buli után hazautazik, bizony büntetik, pedig induláskor még közzé sem volt téve az útdíjakat felsoroló térkép.

Nemcsak a fillérekre van a szüksége az „egyre jobban” teljesítő gazdaságnak, a Fidesz ráadásul végtelenül primitív módon szervezte meg az egészet, s mindezért az autósnak kell még büntetést fizetni. Sanyargató, hozzá nem értő, mindehhez cinikus és pökhendi a kormányunk. Viszont: az internetadó után újabb öngólt lőtt.

2 komment

Címkék: Fidesz-KDNP Riz Levente Lukoczki Károly Budapest XVII. kerület Nótin Tamás Dunai Mónika Fachet Gergő M0-s útdíj

A bejegyzés trackback címe:

https://rakosvidek.blog.hu/api/trackback/id/tr367040073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.01.04. 13:00:14

Ki lehet menni MÉG (!) tüntetni az _M0-ra csak ne éjjel 2 kor, mert annak semmi értelme.

Madárdomb 2015.01.04. 22:47:19

Mindenki tudja, hogy az M0 és az elkerülő útszakaszok legfőbb célja a településen lakók védelme. A biztonságos, egészséges környezet alapvető emberi jog! Aki ezt bármilyen módon veszélyezteti, az sérti ezeket a jogokat és veszélyezteti a környezetünket, az életünket.
Ezt mindenki tudja és mégis hallgatnak a tömegek!
süti beállítások módosítása