HTML

Rákosvidék

Varga András 1990-től szerkesztette a Rákosvidék újságot. Huszonkét év megjelenés után most ebben a formában folytatja. A Rákosvidék blogban ennek gondolatvilága, szellemisége köszön vissza. Heti, kétheti rendszerességgel követhetik figyelemmel írásait. Nyugdíjba vonulása előtt a Figyelő szerkesztőjeként, a Napi gazdaság és Világgazdaság felelős szerkesztőjeként is dolgozott.

Friss topikok

Címkék

Aláírásgyűjtés (1) aláírásgyűjtés (1) a devizahitel hibás termék (1) Balaton (1) Balázs Mór-terv (1) banki elszámoltatás (1) bérleti szerződs (1) Budapest XVII. kerület (3) Budapest XVII. kerülete (1) Civilek (1) Csányi Sándor (1) demokrácia (1) Demszky-korszak (1) devizahitelesek (1) Dunai Mónika (2) Egészségügy (1) egyablakos ügyintézés (1) Együtt-PM (1) építési hatóság (1) EU-források (1) Fachet Gergő (1) Fidesz-KDNP (4) Fohsz Tivadar (1) Fórum (1) Garzonházak (1) Gy.Németh Errzsébet (1) hajléktalan (1) hajléktalanrendelet (1) Hírhozó (3) Horváth Tamás (1) Horváth Tamás alpolgármester (1) igazgatóválasztás (1) Interspar (1) kampányfinanszírozás (1) Kampányfinanszírozás közpénzből (1) KLIK (1) kormányhivatal (1) Kossuth Lajos mellszobra (1) Kucorgó (1) lakásellenőrzés (1) LMP-fórum (1) Lukoczki Károly (3) M0-s útdíj (1) Max Corner Kft. (1) menekültkvóta (1) munkaügyi hivatal (1) Nótin Tamás (2) önkormányzati újság (1) önkormányzati választások (2) országgyűlési választások (1) Pártpolitika (1) Plakátleszedés (1) Podmaniczky-Vigyázó kastély (1) polgármesterjelölti vita (1) Rákoscsaba (1) Rákoscsabai Kossuth-szobot (1) Rákoshegy (1) Rákoskeresztúr (1) rákoskeresztúri metrószárnyvonal (1) Rákosliget (2) Rákosmente (4) Rákosmente képviselő-testülete (1) Rákosmente önkormányzata (2) Rákosmente TV (1) Rákosmenti hírek (1) Rákosvidék (3) Rákos vidéke (2) Rékosmenti Hírek (1) Rezsicsökkentés (3) Riz Levente (13) Rogán Antal (1) Róna Péter (1) sajtómanipulálás (1) temetőnyitás (1) Tizenhetedik (1) Torgyán (1) Tüntetések (1) Újlak utcai iskola (1) újságírás (1) Urbi et Orbi (1) Varga András (1) vasárnapi zárva tartás (1) védett kor (1) XVII (2) XVII. ker. (1) XVII. kerület (6) XVII. kerületi képviselő-testület (1) Címkefelhő

Kikerült a fejlesztési célok közül a rákoskeresztúri metrószárnyvonal

2014.11.28. 21:20 rv.varga

Azt hiszem, hogy a kerület minden egyes lakóját összeköti az a cél, hogy legyen közvetlen összeköttetésünk a metró jóvoltából a várossal. Nos, egyelőre elszállni látszik a remény, hogy ez, ha nem is a belátható időben, de legalább középtávon megvalósulhasson. A főváros 2030-ig szóló közlekedésfejlesztési stratégiájából kimaradt a rákoskeresztúri metrószárnyvonal megépítése, amely pedig már megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére is nyert pályázati pénzeket.

Egy kis kerületi metrótörténelem. Közvetlenül a rendszerváltozás után jelent meg a színen Pintér László rákoscsaba-újtelepi közlekedési mérnök, aki intenzív felvilágosító kampányba kezdett, hogy az akkori árak mellett gazdaságosabb lenne kihozni valamilyen formában a kettes metrót a kerületbe. Nemcsak a költségek miatt, hanem az akkori hatalmas utasforgalom és környezetvédelmi szempontok miatt is.

Bár akciója merésznek tűnt, feleségével gyűjtötték az aláírásokat, amelyekből több tízezret is sikerült összeszedniük a kerületiek, az agglomeráció lakói és az ide járok jóvoltából. Sőt sikerült elnyerniük a kerületi és az agglomerációs önkormányzatok erkölcsi támogatását is. Legnagyobb eredménynek az tekinthető, hogy akkor a kerületi szabályozási terv úgy készült, hogy a Népstadion metrómegállóból a kerületközpontba tervezett vonal sínpárjának a kerületben helyet biztosítottak. Pénzt azonban nem sikerült összeszedni.

Pintér László mellé állt az akkor a kerületben alakult Expo-Metró Társaság egyesület is, amely a tervezett budapesti világkiállítás keretében támogatta a metróvonal megépítését. Hamvába holt az expo, elsorvadt a társaság, s kiderült, hogy a metróhosszabbítás elképzelése minden jó szándék ellenére nem több egy lufinál. Pintér László családi élete és egzisztenciája tönkrement, el is költözött a kerületből.

Még nem egészen halt el a metró gondolata, amikor az ezredforduló után a XVI.kerületi polgármester állt elő azzal az ötlettel, hogy kössék össze az Örs vezér terénél a kettes metrót és a gödöllői HÉV-et. Szinte az ötlet elhangzásának a napján már nyilvánosságot kapott a gondolat, hogy létesüljön olyan szárnyvonal, amelyik a XVII. kerületből kapcsolódik a gödöllői HÉV/M2 metró vonalához, közvetlen összeköttetést biztosítva a városközponttal.

Ez az elképzelés nagyon rövid ideig élt, jött a gyorsvillamos meglehetősen meredek terve, miszerint valahol a Hűvösvölgyet és az Elágot kellene ilyen módon összekötni. Ezt egyébként senki nem vette komolyan, de bekerült valamilyen fővárosi fejlesztési tervbe is. Valamelyest enyhített az utazási feltételeken az egységes bérletnek a bevezetése és az elővárosi vasút bekapcsolása a fővárosba jutás megkönnyítésére. Ennek azonban három hátulütője van: igazából mindkét vasútvonal csak a Keletihez visz, a kerületi lakosság többsége nem az állomások környékén lakik, s a vonalak kapacitás a jelen műszaki feltételek mellett nem növelhető.

Ezért fogadta a képviselő-testület egyöntetűen pozitívan 2009-ben a főváros közlekedésfejlesztési stratégiájának készítői részéről azt a (valójában felmelegített) ötletet, hogy kössék össze Rákoskeresztúrt és a metróvá alakított gödöllői HÉV-vonalat valamikor a következő évtizedben. Az önkormányzat előzetes megvalósíthatósági tanulmányt készíttetett, amely szerint a szárnyvonal megtérül. Az előzetes anyag alapján a főváros készítteti a végleges megvalósíthatósági tanulmányt az erre külön biztosított pénzből.

A biztató előzmények után kiderült, hogy a képviselő-testület véleményezésére elküldött „Budapest Közlekedésfejlesztési Stratégiája 2014-2030 – Balázs Mór-terv” nem tartalmazza a rákoskeresztúri metrószárnyvonalat, sőt Demszky után Tarlós – számítógépen felnagyítható – Budapest térképére sem fért fel a XVII. kerület. Riz Levente polgármester javaslatára a képviselők elutasították a tervezetet, arra kérve a fővárost, hogy az anyagot egészítsék ki a keresztúri szárnyvonallal.

A polgármester, aki most már hivatalánál fogva is tagja a Fővárosi Közgyűlésnek, elmondta, hogy a főváros a következő EU-s ciklusban kevesebb pályázati pénzre számíthat, s a kevesebb pénzre is várhatóan nagyon sok projekt pályázik. Egyébként a kettes metró és a HÉV összekötése 220-230 milliárdba kerülne, a szárnyvonal megépítése 80 milliárdba – mondta Riz Levente, s hozzáfűzte, hogy az M4-es rossz példa volt, ezen az Orbán-kormány már nem tudott módosítani. Kár volt ebbe belekeverni a négyes metrót, ezt végig kellett volna csinálni – hangzott a riposzt a szocialista Lukoczki Károly részéről.

A kerületi polgároknak nem fog változni a helyzete a jövőben, változatlanul órákat kell utazniuk városi munkahelyükre és haza. Aligha vigasztalja őket az, hogy gyorsvillamos létesül Szeged és Hódmezővásárhely között, mint ezt nemrégiben kilátásba helyezte a fejlesztések között Lázár János miniszter. Dehát a lobbierő!

1 komment

Címkék: Riz Levente Lukoczki Károly rákoskeresztúri metrószárnyvonal Balázs Mór-terv

A bejegyzés trackback címe:

https://rakosvidek.blog.hu/api/trackback/id/tr856941469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madárdomb 2014.12.04. 12:34:18

Az a probléma, hogy ebben az országban mindenki álmodozik. Egy ilyen álom lett végül az M4, ami rémálommá vált! Talán nem mindenki tudja, de dicsőséget hozott hazánknak, felkerült a világranglista 6. helyére. Azzal jutottunk ide, hogy sikerült több, mint háromszorosan túllépni a tervezett keretet.
NEM KELL METRÓ RÁKOSMENTÉRE!
Ott van két vasútvonal, az egyik a Keletivel, a másik a Nyugatival köt össze.
20 perc lehetne a Metró, ha kiszámítható lenne és normális kapcsolatot építenének a Metróhoz.
Nem kellenek hozzá milliárdok, csak finom kis közlekedésfejlesztési trükkök.
süti beállítások módosítása